Geboren ondernemer?

Hoe word je een geweldige ondernemer? Een vraag waarover vele boeken vol zijn geschreven en waarvoor ontelbare cursussen zijn ontwikkeld. Maar, word je niet gewoon geboren als ondernemer, bestaat er wellicht zo iets als een ondernemersgen?

Feit is dat de één nu eenmaal meer ondernemend is in zijn gedrag dan de ander. Iets wat je kunt waarnemen bij kinderen, zelfs al bij baby’s op jonge leeftijd. Afgelopen voorjaar stond ik voor de klas van mijn dochter die destijds in groep 8 zat. Alle kinderen namen deel aan het ondernemersproject BizWorld en ze mochten voor het eerst echt kennismaken met ondernemen. De klas werd opgesplitst in vijf ondernemingen en al snel werd de rolverdeling duidelijk. Het leuke was dat elk kind directeur werd; zo was er één directeur marketing, productie, algemeen directeur et cetera.

Vallen, opstaan en weer doorgaan
Binnen de vijf groepen werden de echte ondernemers al snel zichtbaar en deze waren ook meestal de algemeen directeur. Wat waren de kenmerken van deze jonge ondernemers? Ze hadden onder andere lef, doorzettingsvermogen, leidinggevende capaciteiten en waren besluitvaardig. Uiteindelijk ging het erom wie er aan het einde van het Bizworld-project het beste financiële resultaat onderaan de streep scoorde. Daarbij bleek de groep met de beste directeur marketing de uiteindelijke winnaar. Ergens jammer en ook enigszins teleurstellend voor de overige ondernemingen, aangezien zij veel beter scoorden op duurzaamheid, samenwerkingsgerichtheid, continuïteit en creativiteit. Mooi om dan ook te zien dat, juist vanuit de ‘verliezende’ ondernemingen, jonge ondernemers echt zijn gestart met onder andere webwinkeltjes en als zelfstandig dj. Vallen, opstaan en weer doorgaan, blijkt dus al jong te werken.

Tsja, en hoe is het nu mijn dochter vergaan, want het is toch geen pretje om je moeder ineens voor de klas te hebben staan. Na een kritische preek na afloop van mijn eerste les (‘mam, niet zo vaak het woord cool gebruiken, dat kan echt niet…’), kreeg ik uiteindelijk het geweldig compliment dat dit de leukste lessen waren van haar basisschooltijd (en nee, het was geen tijd voor zakgeldverhoging!). Daarnaast is ze vastberaden om later, net als haar moeder, ook ondernemer te worden, want ‘mam, jij doet wat je leuk vindt en dat wil ik ook!’

I rest my case….

Op 25 september als gastcolumn verschenen op Baaz.nl

Share on Twitter
Share on LinkedInShare via email
here