Vallen, opstaan en weer doorgaan!

Een onderneming start je meestal vanuit een droom. Je hebt het ei van Columbus ontdekt, het gat in de markt of je bent de beste op je vakgebied. Jaarlijks starten ruim 120.000 mensen hun onderneming en schrijven zich in bij de Kamer van Koophandel. Tsja, en wat dan? Wat moet je doen als ondernemer, wie is je klant nou eigenlijk, wat wil die klant, heb je een boekhouder nodig, een financiering, verzekeringen, een website? Vragen, vele vragen die even bij het startmoment een rol spelen en algauw aan de kant worden geschoven. Ach, ik ga toch gewoon ‘mijn ding’ doen en ik zie wel…

Lef
De omgeving van de onderneming kijkt echter met hele andere ogen naar de ondernemer. Immers, zodra je je hebt ingeschreven als ondernemer, word je geacht je ook te gedragen als een volwaardig ondernemer en ben je zelf (eind-) verantwoordelijk voor heel veel zaken, zoals een juiste boekhouding, juiste juridische contracten, verzekeringen etc. Uit vele onderzoeken blijkt dat je pas een goed ondernemer bent als je over heel veel vaardigheden beschikt, zoals het hebben van visie, missie, doorzettingsvermogen, lef, creativiteit, innovatief vermogen, samenwerkingsgerichtheid en ga zo maar door. Dit, terwijl je ondernemen alleen maar leert door veel vlieguren te maken. Oefening baart kunst.

Geen accountant
Inzicht en overzicht van je financiële positie is één van de belangrijkste randvoorwaarden voor succesvol ondernemerschap. Ik heb helaas teveel ondernemers de afgelopen 19 jaar gezien die de cijfers niet in de vingers hadden. Velen hadden prima accountants en belastingadviseurs, maar hadden geen parate financiële kennis. Natuurlijk is het ook een verantwoordelijkheid van de accountants om te toetsen of hun klant daadwerkelijk de geproduceerde cijfers ook begrijpt en kent. Maar op een simpele vraag als, wat is de hoogte van je debiteuren, crediteuren en bankstand, bleef het antwoord te vaak schuldig. Kennis van je financiële positie is niet alleen belangrijk bij de start, maar zeker ook in periodes van groei (die er heus weer zullen komen…). Tuurlijk, je hoeft geen accountant te worden, want ook zij zijn niet de beste ondernemers, maar bijt je je erin vast om de cijfers te begrijpen. Heus, ooit ga je die cijfers leuk vinden, spreek ik uit eigen ervaring…

Falen
En dan ben je zover. Je bent de eerste cruciale 5 jaar doorgekomen, je onderneming groeit en groeit en dan gaat Lehman Brothers failliet. Je ondernemerszon verdwijnt achter de wolken, er is zwaar ondernemersweer op komst of het onweer is inmiddels al losgebarsten? Wat nu? Veel ondernemers hebben helaas geen noodplan klaar liggen. Er is wel gedacht aan een startscenario, een groeiscenario en zelfs aan een pensioenscenario, maar helaas in vrijwel alle gevallen is er niet gedacht aan een faillissement of bijna faillissementssituatie. Dan leven we vervolgens ook nog in een Calvinistisch landje, waar schuld en falen een taboe zijn. Dus dien je je te schamen en vanuit een antieke faillissementswet ‘veroordeeld’ te worden tot een 20-jarige aansprakelijkheid als je ongelukkig genoeg gekozen hebt voor een rechtsvorm als bijvoorbeeld eenmanszaak (veelal zijnde de Zzp-er), vennootschap onder firma of je hebt als DGA van je B.V. privé meegetekend voor je zakelijke kredieten of je bent vergeten tijdig betalingsonmacht te melden bij de Belastingdienst. Ben je dan ook nog gehuwd in gemeenschap van goederen, dan sleep je je partner ook nog eens grotendeels mee.

Wat doe je dan? Een flitsfaillissement? Of beter, hoe voorkom je een dergelijke situatie? Ga in ieder geval geen struisvogelpolitiek bedrijven. Wees eerlijk naar jezelf, zie de realiteit onder ogen en kom in actie. Is de wereld om je heen aan het veranderen, verander dan mee. Niet alleen jij als ondernemer, maar ook je onderneming, je personeelsleden, product en werkproces.. Heb je problemen, deel ze met anderen, dan ben je halverwege de oplossing! Juist door open en transparant te zijn naar je huisbankier, schuldeisers en medewerkers, maar ook naar je privépartner creëer je begrip, krijg je steun en daardoor het vertrouwen terug in jezelf. Blijf ook continue nadenken over je visie, missie, strategie en bovenal: vind je het nog steeds leuk om ondernemer te zijn? Plezier in hetgeen wat je doet is de grootste energiebron en geeft de meeste kracht. En zorg daarbij dat je altijd een Plan B hebt (al ligt die in de onderste bureaula), want dat onderneemt een stuk relaxter!

Op 25 juli 2013 verschenen als column op Port4Growth.

Share on Twitter
Share on LinkedInShare via email
here